Write for Rights 2023 - wat een prachtig resultaat

Amnesty Leiden organiseerde alweer de tiende keer de jaarlijkse schrijfactie Write for Rights. Ook dit keer streken we neer in bibliotheek BplusC aan de Nieuwstraat in Leiden, op zaterdag 9 december. Daarnaast werden er heel veel schrijfpakketten uitgedeeld en opgehaald.

Resultaat: maar liefst 1099 brieven en 895 ansichtkaarten werden door Leidenaars en Leiderdorpers geschreven! Leerlingen van de Anne Frankschool maakten de meest prachtige kaarten  ❤️   ( Foto's: Ine Wiersma)

Heel veel brieven en kaarten! Prachtige kaarten van de Anne Frankschool!

Alle dank ook aan BplusC, dat de Koolzaal ter beschikking stelde, en ook een tafel met mee te nemen schrijfpakketten in de gaten hield! Maar natuurlijk ook aan het  Amnesty-vrijwilligersteam dat dit evenement mogelijk maakte. Speciale vermelding verdient Caré Groenendijk, trekker van het team en dit jaar voor de tiende keer (mede-)organisator van de actie. Dank!

Elk jaar rond 10 december schrijven, verspreid over de wereld, tienduizenden mensen voor dezelfde (minstens) tien 'cases' door Amnesty geselecteerd. Zo hoopt Amnesty International maximale druk op autoriteiten te kunnen uitoefenen in hun belang. Voor de betrokkenen zelf is er parallel een ansichtkaartenactie: mensen sturen bedreigde of gevangen mensen een kaartje om ze te laten weten dat er aan hen gedacht wordt.