Amnesty Leiden met kraam op de Bevrijdingsbraderie in de Doezastraat/Herenstraat

Zondag 5 mei 2024 | 9:30 - 15:30

Op 5 mei a.s. zijn wij weer aanwezig op deze gezellige braderie, met dank aan de Ondernemersvereniging HerenDoeza. We staan in de Herenstraat tussen de Koninginnegracht en de Leliestraat.

Op deze dag vieren we het einde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. We vieren dat we al bijna 80 jaar vrij zijn. Maar dat geldt niet voor iedereen. In Rusland zitten Aleksandra Skochilenko, Dmitry Skurikhin en Vladimir Rumyantsev gevangen. Samen met 20.000 anderen werden zij keihard gestraft voor niets anders dan het protesteren tegen de oorlog in de Oekraïne.

Daarom staan we op 5 mei op de braderie om handtekeningen te verzamelen om Rusland op te roepen de oorlogscensuurwetten direct in te trekken. Iedereen die onder deze wetgeving is bestraft voor vreedzaam protest, moet worden vrijgelaten.

Ook kunt u een kaartje voor deze vreedzame activisten schrijven. Naast kaartjes voor Skochilenko, Skurikhin en Rumyantsev kunt u ook schrijven naar Oleg Orlov en Maria Rumyantsev om ze te laten weten dat ze er niet alleen voor staan! We hebben voorbedrukte kaartjes klaar liggen.

Amnesty voert wereldwijd actie voor mensen die gevangen zitten vanwege geloof, politieke overtuiging, bevolkingsgroep of anderszins opkomend voor gelijkheid of rechtvaardigheid. Bij de kraam kunt u daarover meer informatie vinden.

Maar natuurlijk bent u ook van harte welkom voor een praatje, kinderen (maar ook volwassenen ) kunnen ballen gooien en we delen heerlijke mandarijnen uit.

Wij zien u graag bij onze kraam!

5_mei_2022

foto: Arie